کمیته آموزش و پژوهش

اهداف

1- تمهید مقدمات اصلاح نظام آموزش روابط عمومی در ایران

2- ایجاد تحول و پویایی در بینش علمی و گسترش دامنه تحقیقات در رشته روابط عمومی در ایران

3- تقویت و اشاعه روح آموزش و پژوهش در جامعه از طریق ارتقای سطح علمی دانش روابط عمومی در ایران و انتقال آن‌ها به جامعه

4- هدایت طرح‌های آموزشی و پژوهشی در جهت نیازهای پژوهشی جامعه به منظور جلب مشارکت در نیل به خوداتکایی در همه زمینه‌ها

5- تشویق و ترغیب پژوهشگران و متخصصان در ترجمه و تألیف آثار روابط عمومی

 

وظایف

1- انجام تحقیقات مستقل در زمینه ارتقای رشته و جایگاه روابط عمومی

2- اجرای طرح‌های تحقیقاتی، افکارسنجی و طرح‌های تبلیغاتی به سفارش دستگاه‌های دولتی، عمومی و خصوصی

3- همکاری و اجرای طرح‌های تحقیقاتی با سازمان‌های خارج از کشور و مراکز بین‌الملل

4- برنامه ریزی و برگزاری دوره های مختلف آموزشی با استادان دانشگاهی

5- ارائه خدمات  مشاوره‌ای، آموزشی و پژوهشی به دانشگاه ها، دستگاه‌های دولتی، عمومی و خصوصی

6- انتشار آثار مناسب برای آموزش و ارتقای سطح دانش روابط عمومی در ایران

7- تولید و چاپ نشریات علمی و پژوهشی در زمینه روابط عمومی

8- حمایت از انجام طرح‌های پژوهشی در زمینه روابط عمومی و همکاری با کمیته ارتباط با مدیران و کارشناسان روابط عمومی جهت گسترش و اعتلای دانش مدیران و کارشناسان روابط عمومی کشور

9- انعقاد قراردادهای مربوط به آموزش و تولید محتوا با استادان و عوامل کارشناسی و اجرایی

10- بودجه بندی و ارائه گزارش مالی سالانه به هیئت مدیره انجمن

11- تشکیل گروه کاری برای تدوین الگوی روابط عمومی بومی در ایران با همکاری سایر کمیته‌ها

12- تعیین حق التدریس آموزشی، دستور پرداخت و تسویه حساب با استادان

13- صدور گواهی آموزشی برای دانشپذیران با امضای مشترک رئیس انجمن و رئیس کمیته آموزش و پژوهش

 

کمیته ارتباط با استادان و محققان روابط عمومی

اهداف

1- تدوین و تنظیم و طبقه‌بندی موضوعی مسائل و موارد مربوط به روابط عمومی برای بحث و تبادل نظر بین استادان، محققان و متخصصان روابط عمومی

2- تماس و ارتباط مستقیم با استادان و محققان روابط عمومی و دعوت از آنان برای شرکت در نشست‌های علمی و پژوهشی

3- تهیه و تنظیم و نشر مقالات و کتب و نتایج تحقیقات استادان و محققان با همکاری کمیته آموزش، پژوهش و انتشارات

4- برنامه‌ریزی و فراهم آوردن زمینه‌های استفاده از استادان و محققان روابط عمومی در پروژه‌ها و طرح‌های تحقیقاتی و دوره‌های آموزشی و مشاوره‌های مربوط به روابط عمومی

5- برنامه‌ریزی جهت همکاری با استادان و محققان خارج از کشور با هدف استفاده از تجارب و یافته‌های علمی آنان

 

وظایف

ایجاد بانک اطلاعاتی شامل مشخصات و اطلاعات مربوط به هر یک از استادان و محققان روابط عمومی مانند سوابق آموزشی و تحقیقاتی و تجارت علمی و موارد مشابه

 

كمیته ارتباط با مدیران و كارشناسان

اهداف

1- كمك به تحقق استقلال حرفه‌ای روابط عمومی

2- كوشش در جهت اصلاح ساختار كارشناسی و مدیریتی روابط عمومی

3- برنامه ریزی و پیشنهاد همكاری در جهت ارایه مشاوره و اجرای طرح های پژوهشی مرتبط

4- ترسیم و تعیین چگونگی مشاركت هماهنگ و فعال مدیران و كارشناسان روابط عمومی در برنامه‌ریزی‌های اجتماعی و سازمانی

5- نهادینه كردن روند بهسازی و نوسازی مستمر توانمندی‌های مدیران و كارشناسان روابط عمومی

6- ایجاد زمینه مناسب برای تجلی استعدادها و برانگیختن خلاقیت و شكوفایی علمی و حرفه ای مدیران و كارشناسان روابط عمومی

 

وظایف

1- تكریم و تجلیل از مدیران و كارشناسان شایسته روابط عمومی

2- تدوین منشور گزینش و انتخاب مدیران روابط عمومی

3- بررسی و پیشنهاد بازنگری در شیوه تخصیص پست‌های مدیریتی و كارشناسی روابط عمومی

4- تدوین و تنظیم طبقه بندی موضوعی مسائل و مشكلات مدیران و كارشناسان روابط عمومی

5- شناسایی مدیران و كارشناسان نخبه و ممتاز و بهره‌گیری از مشاركت آنان در ارتقای جایگاه روابط عمومی

6- ایجاد زمینه‌های مناسب ارائه خدمات مدیریتی و كارشناسی و مشاوره‌ای به سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی

 

کمیته ارتباطات و پشتیبانی

اهداف

1- تبیین و تحكیم جایگاه روابط‌عمومی ایران

2- همکاری با نهادهای اجرایی، علمی، آموزشی و پژوهشی در زمینه روابط‌عمومی و ارتباطات به منظور مبادله اطلاعات و تدوین استانداردها و ارتقای کمی و کیفی آنها

3- ترغیب و تشویق نوآوران و تجلیل از محققان و استادان ممتاز

4- زمینه‌سازی برای جلب مشارکت سازمان‌های ذیربط در بخش روابط‌عمومی و ارتباطات با استفاده از شیوه‌های مناسب

5- بررسی نقش رسانه‌ها در ارتقای سطح آگاهی و رشد جامعه نسبت به جایگاه روابط‌عمومی و فراهم آوردن زمینه‌های مناسب همکاری رسانه‌های مذکور

6- جلب همكاری و حمایت معنوی، مالی و تداركاتی سازمان‌ها, نهادها و موسسه‌های مختلف برای تقویت و گسترش روابط‌عمومی ایران

7- ایجاد ارتباط و همكاری با سازمان‌ها و شخصیت‌های فرهنگی و علمی و دیگر تشکل‌های روابط‌عمومی برای پیشبرد روابط‌عمومی ایران

8- تقویت بنیه مالی انجمن متخصصان روابط‌عمومی ایران

9- مشاركت در فعالیت‌های عام‌المنفعه

 

وظایف

1- تنظیم و هدایت ارتباطات انجمن با سایر رسانه‌های گروهی از طریق تهیه و ارسال مقالات، گزارش‌های تحلیلی، بیانیه‌ها، اعلام دیدگاه‌ها و فعالیت‌های انجمن در مناسبت‌های مختلف برای آشنایی جامعه با جایگاه روابط‌عمومی در کشور

2- طراحی و اجرای برنامه زمان‌بندی نحوه ارتباطات هیئت مدیره انجمن با گروه‌های مرجع از جمله مراکز مختلف و شخصیت‌ها در قالب دیدارها، مصاحبه‌ها، بازدیدها و تشکیل میزگردها

3- اعلام مواضع در راستای اهداف انجمن به منظور ترویج اهداف، اساسنامه و خط‌مشی انجمن

4- دعوت از صاحبنظران، مدیران و مسئولان جراید و نشست‌های مستمر برای ایجاد حسن تفاهم در بین رسانه‌ها و انجمن

5- ایجاد و حفظ رابطه موثر با صاحبنظران، دانشگاهیان و کارشناسان

6- راه‌انداری و به‌روررسانی سایت انجمن

7- انتشار خبرنامه داخلی انجمن

8- گرد آوری اخبار و اطلاعات انجمن و آرشیو آنها

9- انجام افکارسنجی درباره دیدگاه‌های جامعه پیرامون روابط‌عمومی

 

کمیته روابط بین‌الملل

اهداف

1- تدوین آیین‏نامه داخلی کمیته بین‌الملل

2- ایجاد و توسعه روابط علمی، حرفه‌ای و آموزشی دو جانبه منطقه‌ای و بین‌المللی

3- برگزاری و مشاركت در همایش‌ها، گردهمایی‌ها و میزگردهای بین‌المللی

4- ترجمه، انتشار و ایجاد آرشیو نشریات بین‌المللی مرتبط

5- دعوت از صاحبنظران بین‌المللی جهت سخنرانی علمی در ایران

6- حضور در مجامع بین‌المللی

7- بررسی فرایند راه اندازی مجله انجمن به زبان انگلیسی

8- به روز نمودن بخش انگلیسی سایت انجمن

9- تهیه بروشور انگلیسی انجمن

10- مشارکت در کارگاه های آموزشی بین‌المللی موسسات و دانشگاه های کشور

11- تعامل با سازمان ها و موسسات بین‌المللی دنیا

12- آشنایی اعضا انجمن با  ساختار و کارکرد و خدمات سازمان های بین الملی مرتبط و شیوه های ارتباط فردی با آنها

13- دنباله گیری عضویت متقابل انجمن در سازمان های مرتبط منطقه ای و بین الملی و ایجاد اتحادیه‌های همسو

14- دنباله گیری وضعیت گرندها و دوره های آموزشی رایگان و بورس های اعطا شده یا قابل ارایه

15- تبادل تجارب با سایر انجمن‌های علمی بشکل سالیانه

16- فراهم‌آوردن زمینه ایجاد روابط علمی و آموزشی و پژوهشی با دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی خارج ازکشور به منظور تبادل اطلاعات و تجربیات درزمینه آموزش و ارزشیابی رشته روابط‌عمومی به ویژه با اساتید

17- تعیین خط‌مشی همکاری متقابل با مجامع و مراکز آموزشی، پژوهشی، و علمی خارج از کشور به‌منظور دسترسی کشور به اطلاعات مورد نیاز درزمینه آموزش های نوین روابط‌عمومی  و فراهم نمودن امکانات جهت بازدید متقابل از مراکز علمی و پژوهشی یکدیگر

18- نقطه تماس اتحادیه‌ها، اجلاس ها، مجامع و سازمانهای منطقه‌ای و بین‌المللی فعال در این حوزه  (به عنوان نماینده)

19- برنامه‌ریزی در زمینه برگزاری جلسات  مربوط به نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌های خارجی در ارتباط با وظایف ذیربط، طبق مصوبات هیأت مدیره انجمن

20- فراهم کردن عضویت انجمن در اتحادیه‌ها و شبکه‌های بین‌المللی و تنظیم تفاهمنامه همکاری با انجمن‌ها

21- همکاری با دیگر کمیته‌های انجمن

22- سایر موارد حسب دستور هیات مدیره

 

وظایف

1- شناسایی و ارتباط مستمر با انجمن‌ها، مراكز و موسسات روابط‌عمومی و ارتباطات

2- جمع‌آوری، تدوین، ترجمه و انتشار اخبار، مقالات علمی و ایجاد آرشیو تخصصی

3- شناسایی دوره‌های آموزشی بین‌المللی و معرفی آن به اعضای انجمن

4- بررسی و پیگیری جهت عضویت انجمن در تشکل‌های علمی و تخصصی

5- ایجاد بانك اطلاعاتی متخصصان روابط‌عمومی

6- تنظیم گزارش سالانه برای طرح در جلسه هیئت مدیره

7- برآورد بودجه سالانه كمیته با توجه به جلسات و برنامه‌های پیشنهادی برای تصویب

 

کمیته انتشارات

اهداف و وظایف

1- تصویب آیین‌نامه داخلی انتشارات انجمن

2- تشویق و ترغیب پژوهشگران و متخصصان در ترجمه و تألیف آثار موردنیاز روابط عمومی‌ها

3- انتشار آثار مناسب برای آموزش و ارتقای سطح دانش روابط عمومی در ایران

4- تولید و چاپ نشریات علمی و پژوهشی در زمینه روابط عمومی

5- نظارت بر اجرای پیشنهادات مصوب ارزیابی و ویراستاران

6- نظارت بر چاپ، نشر و فروش انتشارات.

7- تعیین حق‌الزحمه ارزیابان، ویراستاران، طراحان و ...

8- بررسی گزارش‌های مربوط به نیازها، کمبودها و پیشنهادها جهت ارتقای امور نشر

9- نظارت بر حسن اجرای آیین‌نامه‌ انتشارات انجمن

 

کمیته ایجاد شعب

اهداف

تحقق اهداف انجمن در گستره استانی

 

وظایف و مأموریت‌های هیأت اجرایی شعبه

1- شناسایی افرادی که شرایط عضویت در"انجمن" را دارند و فراهم نمودن زمینه جذب و ساماندهی آنان

2- فراهم آوردن امکان ارتباط اثربخش بین اعضا و تقویت انسجام آنان

3- تعامل سازنده با مراجع برنامه‌ریزی و اجرایی استان

4- برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی اعضا و علاقمندان حول موضوعات مختلف روابط‌عمومی با تصویب هیات مدیره مرکزی انجمن

5- برقراری ارتباط، همکاری و تشریک مساعی با سازمان‌های غیردولتی و تلاش برای توسعه همکاری بین آنها

6- ارتباط و جلب همکاری مراکز آموزش عالی و پژوهشی استان برای انجام پژوهش‌ها و مطالعات مرتبط با هدف‌های انجمن یا نیازمندی‌های منطقه

7- همکاری با واحدها و ادارات روابط‌عمومی استان

8- تصویب برنامه و بودجه سالانه شعبه

9- تمامی امور مالی شعب توسط دفتر مرکزی مدیریت می‌شود.

10- تعیین بازرس داخلی شعبه

11- تأمین مکان ثابت و تجهیز آن و تهیه ملزومات مورد نیاز برای فعالیت شعبه

12- اجرای مواردی که توسط هیأت مدیره انجمن ارجاع می‌گردد.

 

کمیته عضویت

وظیفه این کمیته علاوه بر جذب اعضای جدید، تصمیم گیری برای احراز عضویت متقاضیان در روندی قانونی و بر اساس آیین‌نامه می‌باشد.

همچنین اشخاص حقوقی پس از تشخیص و تصویب هیات مدیره به عضویت پیوسته انجمن پذیرفته می‌شوند.